Huvudbil

Att vara en bra beställare av slöjd och hantverk

15 juni 2022, kl 10-11.30 i Teams
Anmälan nedan

Brukar du beställa tjänster av slöjdare och hantverkare? Arrangerar du utställningar, administrerar kurser eller anlitar slöjdare för kortare eller längre uppdrag? I det här webbinariet kommer vi prata om hur man är en bra beställare och hur kulturskapare arbetar i Sverige idag.

Du får träffa Kerstin Neumüller och Erika Åberg som samtalar om att arbeta med slöjd, om att lyfta området och hur svårt det är att betala hyran med en Korv och en Lättöl trots att det är väldigt roligt på jobbet. Om stoltheten och det snåriga i att ha slöjdat sig ett roligt och givande arbetsliv med hårt arbete och fokus där inget är gratis, men värt varenda arbetsdag.

Webbinariet leds av Mia Lindgren som jobbar med slöjdföretagande på uppdrag av Nämnden för hemslöjdsfrågor.

Anmäl dig via anmälningsformulär nedan senast den 13 juni 2022
Länk till Teams skickas ut efter anmälan ett par dagar före webinariet.

Välkommen!

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 13 juni klockan 23.30.

Om de medverkande: 

Kerstin Neumüller

Kerstin Neumüller är slöjdare och författare. Hon kombinerar tillverkning av produkter för avsalu hemma i sin verkstad med att åka landet runt och hålla hantverkskurser i bland annat bandgrindstillverkning, bandvävning och att laga kläder.

Kerstin Neumüller

Erika Åberg är slöjdare och författare. Hon leder resor med hantverkstema där landskapet, traditionen, ullen och nyfikenheten är i fokus. I höst är hon aktuell med sin nionde bok om handgjort skapande och det är kring slöjden och stickningen med material, vardagsplagg och handens kunskap hon bygger sin verksamhet. Erika har tidigare arbetat som verksamhetsutvecklare för studieförbund - men är i dag helt verksam i eget företag. 

Kerstin Neumüller

Mia Lindgren jobbar med kulturföretagande och kulturekonomi i företaget Brighter business AB. Hon föreläser, håller kurser och jobbar som konsult och tycker att en större del av kulturekonomin ska nå den skapande kärnan, de som gör kulturen. Mia har en lång bakgrund inom hemslöjd.