Niklas Karlsson. Foto: Peter Gropman

Att sälja slöjd med Niklas Karlsson

 Vad händer när man bjuder in publiken att uppleva slöjdprocessen? Slöjdaren Niklas Karlsson har provat, i projektet Frodvuxet slöjdgalleri. Han kom fram till att slöjden behöver fler exponeringsytor för att kunna säljas. I podden Handgjort förklarar han hur.

Handgjorts programledare Peter Gropman har tagit sig till Ljusdal där han möter slöjdaren Niklas Karlsson, bland annat känd med boken ”Konsten att tälja” och från hemsidan A hard slojd life. När Niklas deltog i en utställning på kulturcentrumet Not Quite i Fengersfors fick han en idé. Han märkte att det hände något när publiken fick ta del av slöjdprocessen. Resultatet av idén blev projektet frodvuxet slöjdgalleri, som han genomförde tillsammans med Daniel Lundqvist.

-Folk var väldigt intresserade och fascinerade och tyckte det var kul att se en kreativ process och att få prata med oss, säger Niklas Karlsson.

Projektet har fått stöd från Nämnden för hemslöjdsfrågor, läs mer om det här.

I sin utvärdering menar Niklas Karlsson att den näringsinriktade slöjden behöver fler exponeringsytor.

- Jag tycker det ska finnas ytor där man bjuder in slöjdare. Ska man göra ett projekt som vi gjorde så blir det väldigt mycket jobb.

Podden Handgjort produceras av Peter Gropman på produktionsbolaget Iris media, på uppdrag av Nämnden för hemslöjdsfrågor.

Ladda ner valfri poddapp på din smartphone, sök på Handgjort och börja lyssna! Du kan också prenumerera för att få upp nya avsnitt i ditt flöde. Det går också att lyssna via nätet, på Handgjort.libsyn.comlänk till annan webbplats, eller via länkarna här på vår sidalänk till annan webbplats.

Följ podden Handgjort på Instagram, sök på: podden_handgjort