Podcast Handgjort

Podcasten Handgjort är en reportagepodd om det handgjorda skapandet i nutiden, med ett getöga i historien.

Podden produceras av Peter Gropman, Iris Media, på uppdrag av Nämnden för hemslöjdsfrågor. Välkommen att höra av dig till redaktionen! handgjort@irismedia.se

Avsnitt 6: Folkdräkt och foppatofflor

Vad får man göra med den svenska folkdräkten? I säsongsavslutningen av Handgjort tar vi ut svängarna rejält och försöker kombinera folkdräkten med ett par foppatofflor!

Avsnittet tar avstamp i Mora i Dalarna under pågående Vasaloppsvecka, här träffar vi två riktiga folkdräktsproffs och Handgjorts reporter får sina fördomar på skam...

Att folkdräkten väcker känslor har modedesignern Elin Ivre fått erfara. För några år sedan skapade hon en folkdräkt i svart, med Vingåkersdräkten som förlaga. Meningen var att hon först skulle utgå från en en dräkt från Dalarna, men efter lite diskussionen med sina kurskamrater på Sätergläntan ändrade hon sig.

I studion pratar vi med Ola Depui, som tillsammans med sin man driver en köp- och säljsida för folkdräkter, under arbetet har de flera gånger stött på de så kallade dräktpoliserna, dräpo.

Avsnittet baseras på ”Folkdräkt – vems identitet?”länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, en del av projektet Hemslöjd Humaniora, som Nämnden för hemslöjdsfrågor gett bidrag till.

Folkdräktsmarknad, som Ola Depui driver. hittar du här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Detta är säsongsavslutningen av Handgjort, men vi kommer tillbaka! Tack för att du har lyssnat.


Avsnitt 5: Att leva som smed

Hur gör man det handgjorda skapandet relevant idag?

Silas Engström är smed i Uppland och funderar mycket på hur hans kunnande och tjänster passar in i slit- och slängsamhället. Handgjort har hälsat på i Silas verkstad i uppländska Skoby. Här tillverkar han grindar, räcken, staket och en kökskniv ibland. Förr i tiden var smeden central i byn men idag behövs man egentligen inte, menar Silas.

I Gävle träffar Handgjort byggnadsantikvarien Erika Åberg, känd från tv-programmet Det sitter i väggarna. I byggnadsvården behöver man verkligen smedens kompetens menar Erika och hon tycker nyttan med det handgjorda smidet är hållbarhet.

Silas Engström ingick i projektet "7 kilo järn" från Upplandsmuseet som har fått bidrag från Nämnden för hemslöjdsfrågor. Läs mer om projektet här. länk till annan webbplats

Silas Engströms hemsida hittar du här. länk till annan webbplats

Och mer info om Erika Åberg finner du via den här länken. länk till annan webbplats

 

Avsnitt 4: Huvudet och handen

I skapandets värld hänger handen och huvudet ihop. Men på vilket sätt?

I Alvesta har Ulf Jansson sin verkstad, i den blandar han svarvning, design, filosofi och ibland även lite dans.

Jag tror att vi har fått två hjärnhalvor för att vi ska använda båda. Jag ser den vänstra som den logiska och den skapande är den högra. Om man kan jobba med dem i samklang så skapar det harmoni. Det ger en bredd och man ser möjligheter i väldigt mycket, säger Ulf Jansson.

I studion möter vi Niclas Flink, skapare till projektet Hemslöjd Humaniora, som fått bidrag från Nämnden för hemslöjdsfrågor. Projektet vill lyfta det handgjorda skapandet i olika sammanhang, man vill öka förståelsen för roll det handgjorda skapandet kan ha och hur det kan påverka individ och samhälle.

Läs mer om Ulf Jansson: https://www.instagram.com/svarvulf/länk till annan webbplats

Läs mer om Hemslöjd Humaniora: https://utveckling.rjl.se/vad-pagar/hemslojd-humaniora/länk till annan webbplats

 

Avsnitt 3: Det moderna kulturarvet

Det som man skapar när man exempelvis stickar, täljer eller drejar har ofta en lång koppling tillbaka i historien. Vissa kallar det kulturarv.

Konstnären Shabnam Faraee blandar uråldrig tryckteknik från Iran med typiskt svenska symboler, i ett nytt slags kulturarv. Men vem är det som bestämmer vad som är kulturarv?

Reportagepodden Handgjort är på besök i Shabnam Faraees ateljé på Konstfack i Stockholm. Hon visar en tryckteknik som kallas kalamkari och som härstammar från Iran, hon gör snirkliga tryck på en duk med tryckmallar snidade i päronträ.

För att studera och lära sig tekniken har det har blivit flera resor till iranska Esfahan, bland annat med ekonomisk hjälp från Nämnden för hemslöjdsfrågor. Väl hemma i Sverige började Shabnam Faraee trycka typiska svenska symboler som sill och potatis, det blev som ett nytt slags kulturarv.

Kulturarv är något för alla. Vissa får inte äga det. Vi måste utnyttja det alla tillsammans, säger Shabnam Faraee.

Institutet för språk- och folkminnen är en myndighet som bland annat jobbar med det immateriella kulturarvet, den typen av kulturarv som man inte kan ta på.

Martin Sundin är generaldirektör på myndigheten och i podden berättar han om regeringens definition av kulturarv.

Spår och uttryck från det förflutna som vi tillmäter ett värde och använder i samtiden. Jag tycker det är en fin formulering, säger Martin Sundin.

Läs mer om Shabnam Faraee här: www.shabnamfaraee.com/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer om Institutet för språk- och folkminnen och deras arbete med imateriella kulturarvet här: www.sprakochfolkminnen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Avsntt 2: Den vävande entreprenören

I Studio Supersjus lokaler i Årsta i Stockholm pågår det febril aktivitet, vävstolarna trängs med varandra.

Gruppen består av Miriam Parkman, Josefin Gäfvert, Mirjam Hemström, Ia Centerhall, Arianna Funk, Siri Pettersson, Vega Määttä Siltberg. Studio Supersjus historia tar sin början hösten 2016 då alla sju gick på olika utbildningar som snart skulle ta slut.

Det är lätt att hamna i en vilsenhet efter examen, det är mycket att ta tag i, och känns lättare att göra det tillsammans. Vi vill jobba för att inkludera istället för att exkludera, säger Miriam Parkman.

Studio Supersju fick 50 000 kronor i bidrag 2018 från Nämnden för hemslöjdsfrågor. Syftet var att testa konceptet ”pop up butik”, alltså en tillfällig butik som kan poppa upp lite var som helst.

I avsnittet får vi även träffa författaren och stickdesignern Maja Karlsson, hon är mer av en social ensamvarg, säger hon.

Hon har över 19 000 följare på Instagram och ger oss sina tre bästa tips för att nå ut i den digitala djungeln.

Avsnitt 1: Nya platser för slöjd

Bostadsområdet Ålidhem i Umeå är inbäddat i snö när Handgjorts reporter Peter Gropman besöker området. Intill stela bostadshus tornar gymmet upp sig. Inget konstigt med ett utegym, men det är slöjdat och handgjort. Och dessutom byggt och utvecklat med boende i området.

I avsnittet hör vi projektledare Felix Wink berätta om den tvärkulturella tanken bakom projektet, slöjdkonstnären Jögge Sundqvist om byggprocessen och Jenny Forslund från projektet Ålidhem äger.

I studion följer vi upp reportaget från Umeå med att prata med slöjdjournalisten Frida Arnqvist Engström. Hon har skrivit boken Gerillaslöjd och samtalet kommer in på slöjd i det offentliga rummet, vad gör det med oss människor?


Det slöjdade utegymmetöppnas i nytt fönster är ett av de projekt som Nämnden för hemslöjdsfrågor gett bidrag till.

Läs mer om byggprocessen på Jögge Sundqvist's blogglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Smygstart: Miriam Parkman

I detta "smygavsnitt" säger vi hej och träffar textilkonstnären Miriam Parkman vid hennes vävstol. Den "riktiga" premiären för Handgjort är den 25 februari.