Marknadsför digitalt

Basen i digital marknadsföring är att kunder som letar efter dig ska hitta dina kontaktuppgifter för att kunna komma i kontakt med dig.

 Det kan vara via en hemsida, ett sociala media-konto eller en företagsprofil på Google My Business Länk till annan webbplats..

Vill du även nå personer som inte aktivt letar efter just dig så lägger du till de kanaler som du tror eller vet att dina potentiella kunder befinner sig i. Sökoptimering, eller SEO, handlar om att synas högt upp i sökmotorer som exempelvis Google genom att ha innehåll på sin hemsida som anses som relevant. 

Sociala medier är de stora marknadsföringskanalerna digitalt. Innan du sätter igång så fundera över vilka dina kunder är och vilka plattformar de använder. Säljer du till privatpersoner så kanske Facebook och Instagram är dina bästa marknadsföringsplatser. Riktar du dig till offentlig sektor och företag kanske du ska vara på LinkedIn. Fråga gärna några av dina kunder var de helst spenderar sin tid och vad de tror att dina tjänster och produkter skulle synas bäst.

  • När du vet mer om dina kunders vanor är det dags att göra en plan. Fundera exempelvis på:
    Hur mycket tid vill/behöver du lägga på marknadsföring?
  • Vilka kanaler ska du vara på?
  • Vad vill du säga?
  • Ska du göra allt själv eller kan du ta hjälp av en kollega med mer erfarenhet eller anlita en VA, virtuell assistent som gör sociala media-materialet åt dig?

När du har har svaren på dessa frågor kan du göra en marknadsföringsplan som mallen nedan. Därefter är det bara att testa och att utvärdera. 

Lär mer:
Din långsiktiga plan för sociala medier från Digitalakademin Länk till annan webbplats.
Direktsänd marknadsföring Länk till annan webbplats. och dialog från Dags att digitalisera
Integrerad marknadsföring Länk till annan webbplats. från Dags att digitalisera